Wat doet MBCT (Mindfulness Based cognitieve therapie)

MBCT is een vorm van therapie die vaak wordt ingezet bij depressies, burnout, chronische pijn, angst- en paniekklachten. Deze methode maakt je bewust van heersende disfunctionele gedachten- en gedragspatronen. Dit gebeurt via individuele gesprekken, het leren toepassen van Mindfulness oefeningen en het gaan uitdagen van bepaald gedrag dat klachten in stand houdt.

 

Wat is Mindfulness

Mindfulness is een therapeutische methode die tegenwoordig veel wordt toegepast binnen de reguliere geestelijke gezondheidszorg. Deze methode is afgeleid van de Boeddhistische zienswijze en gaat ervan uit dat het je bewust worden van en het oordeelloos kijken naar heersende gedachten en gedragingen een voorwaarde zijn om er anders mee om te kunnen gaan.

 

Hoe werkt het

MBCT leert je oordeelloos kijken. Het oordeelloos kijken haalt de angel uit de opbouw van innerlijke spanning en doorbreekt angsten en weerstand die vaak zorgen voor een verergering van de klachten. Het maakt de weg vrij om met een onbevooroordeelde blik alles waar te nemen dat zich in jezelf afspeelt. De ademhalings- en meditatieoefeningen herstellen de biologische en emotionele balans en brengen daarmee lichaam en geest tot rust.

 

Uit de automatische piloot

Mindfulness based cognitieve therapie helpt je uit je automatische patronen in denken en doen te stappen, waardoor je bewust kunt gaan sturen. Dit vergroot je gevoel van regie in sterke mate. Via ademhalings- en meditatieoefeningen leer je het verschil zien tussen denken en aandacht schenken. Naast een sterke afname van spanning zorgt dit er ook voor dat je in het moment met je aandacht aanwezig kunt zijn. Dit schenkt innerlijke rust, zelfvertrouwen en verbinding met jezelf en je omgeving.