Je lichaam als signaalgever

Het lichaam is onze signaalgever. Hoe minder goed we ernaar luisteren, hoe harder het signalen moet afgeven. Als je graag bewust wilt leven is het opbouwen van een samenwerkingsrelatie met je lichaam de snelste weg naar verandering en verbinding met jezelf. Afstemmen op je lijf verbindt je met jezelf en met je intuïtieve vermogen om te onderscheiden wat jou dient en wat niet. Dit afstemmen verfijnt zich van een grof luisteren (pas als je lichaam je tot stilstand dwingt), naar een verfijnd luisteren (omdat je de wijsheid van je lichaam recht wilt doen).

 

Je lichaam en het onderbewuste

Je lichaam staat in directe verbinding met je onderbewuste en alles wat in het onderbewuste terecht komt zit ook in onze cellen opgeslagen. Via je lichaam kun je dus ook veel zelf helen; door dagelijkse zorg voor je lijf een centraal aandachtspunt te maken in plaats van sluitpost, te ontdekken hoe het met je communiceert en hiernaar te gaan luisteren.

 

Richtlijnen voor een gezond lichaam

Voor een gezond lichaam zijn voeding, beweging en slaap drie voorname ingrediënten. Wat voeding betreft kun je al heel veel winnen door deze drie richtlijnen te hanteren:

  • Geen/zuinig met suiker, vlees, witmeel, alcohol, koffie en zuivel
  • Royaal met groenten & fruit, vezelrijke pasta’s en rijst, noten/zaden
  • Aanvullen met een (goeie) dagelijkse multi-vitamine voor dag & nacht (vb. Vitakruid)

Als je het idee hebt dat voeding en emoties een relatie hebben en je wilt hier meer inzicht in krijgen, dan kun je eens een week dit Emoties & eten formulier bijhouden voor jezelf.

 

Extra ondersteuning en zorg voor je lichaam

 

Stress en je lichaam

Dagelijks tijd maken voor ademhalingsoefeningen of meditatie zorgt ervoor dat je stress systeem weer leert hoe het ‘uit’ kan. De ademhaling functioneert namelijk als de ‘aan’ of ‘uit’ knop van het stress systeem. Dus als je dagelijks oefent met het bewust vertragen en verlagen (naar de buik i.p.v. borst) van de ademhaling geef je het stress systeem het signaal dat het ‘uit’ mag. Daarmee worden alle processen die hieraan gekoppeld zijn eveneens gereguleerd: hartslag vertraagd, spieren ontspannen, stress-hormoonspiegel daalt, etc. Als je stress-systeem structureel ‘aan’ staat, vaak als gevolg van ervaringen in de vroege jeugd en/of door teveel stress in het leven de afgelopen tijd, weet het niet meer hoe het ‘uit’ kan. Dan ontwikkel je spanningsklachten zoals slecht slapen, piekeren, hoofdpijn, vermoeidheid, maag-/darmklachten, hartkloppingen, opgejaagd gevoel, etc. Als je hier niks aan doet en lang mee blijft lopen kan dat zich ontwikkelen tot paniekklachten en/of burn-out. De gratis app VGZ Mindfulness coach biedt een breed scala aan oefeningen/meditaties die je dagelijks kunt gebruiken.